Midweektoer 2014

Midweektour 2014 Schwarzwald en de Vogezen

Zondag 1 juni

Vertrekken we alvast naar Kerkrade waar we een extra overnachting pakken. Feitelijk begint de Midweektoer op maandag 2 juni in Epen vertrek vanaf 8 uur. Nu vinden wij kilometersvreten niet erg maar om nu eerst van Westervoort naar Epen 180 km te maken en dan door te blazen naar Oberharmersbach 460 km verderop is een beetje teveel van het goede. En och, laten we eens luxe doen en pakken een **** sterren hotel voorafgaand aan de Midweektoer. Eten doen we onderweg en ’s avonds pakken we een biertje met jaja een bittergarnituurtje.

Maandag 2 juni

Vroeg ontbijt vandaag, vanaf 8u kunnen we terecht op het vertrekpunt van deze reis, camping Rozenhof in Epen.

De eersten zijn al vertrokken als wij arriveren. 20140602_090221 De koffie en vlaai staan klaar, lekker als je al een rit gehad hebt, mijn ontbijt zit nog vers in het geheugen en ik geloof het wel. Om 9u. vertrekken we. De rit gaat door diverse natuurparken grenzend aan afwisselend België, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk. We starten richting voor ons bekende plaatsen St. Vith en Malmedy. Dat we afwisselend in verschillende landen reizen is goed te merken aan het asfalt en de omgeving. Het asfalt, de huizen en gebouwen, evenals de leefomgeving zijn in België en Frankrijk beduidend slechter onderhouden als in Duitsland en Luxemburg. Het is goed weer om te rijden, droog en niet te warm. Op de hoogvlakten is het fris en soms zelfs koud, maar goed dat ik mijn Lidlthermoshirt aan heb.

Na 90 km zet wijkt Gerard van de route af. Ik heb er zo mijn vraagtekens bij. Op mijn opmerking van gaat het niet snel genoeg of zak ik te ver af is het antwoord “nee”. Blijkt dat hij het gekruumel over die “kleine rotweggetjes“ zat is. De andere route gaat erop en even later denderen we over de autobahn, dat voelt toch wel lekker dat rijden in hoog tempo. Ter hoogte van Witlich is het tijd om te tanken en een broodje. We pikken de route weer op en gaan richting Trier, Saarbrücken. Rond 15u zoeken we de Franse snelweg op en gaan via Strassbourg over de Rhein naar Offenburg en door naar Oberharmersbach. Om 17u zijn we bij hotel Bären in Oberharmersbach. Het is een gedateerd echt Schwarzwalder *** hotel kompleet met personeel in Dirdnljurkjes, hét Scwarzwaldstenue. Het is warm, gauw de warme motorkleren uit, douchen en op naar de Bären bierstubbe aan de overkant van de straat. We eten om 20u. Langzaamaan druppelen de overige deelnemers binnen en maken we kennis met een gedeelte van de overige reisgenoten. In totaal zijn er 77 Midweektoergangers, met 12 nieuwe deelnemers. In totaal zijn er 5 dames waarvan er twee zelf sturen.

Aan tafel maken we kennis met vader en zoon. Ze komen uit de omgeving van Gouda. Pa rijdt een Honda Pan European ST1300 en zoonlief een gloedje nieuwe BMW R1200 GS watergekoeld. Ik blijf ze mooi vinden die GSsen maar ook te groot en onhandelbaar voor mij. Vader en zoon kunnen lekker discussiëren over het kaartmateriaal van de Zumo’s. Pa rijdt op kaartmateriaal van de aanschaf in 2007, zoonlief op de nieuwste versie. Hierdoor rijdt Pa volgens de Zumo met regelmaat naast de weg of door het weiland. Het is een lekker stel samen.

Dinsdag 3 juni

8u. ontbijt is een mooie tijd vinden wij in de vakantie. De route van vandaag is de “de route de Crêtes” door de Vogezen. De route naar de pont over de Rijn is grotendeels vlak. De Rijn ligt tussen de bergen van het Schwarzwald en de Vogezen. Via Saasenheim gaat het naar …… . veel plaatsen hier in Frankrijk zijn Duits, het zou mij niets verbazen als het in het verleden Duits grondgebied geweest is. Ook de huizen zijn in Duitse stijl, flachhausen, met in typisch Franse pasteltinten. We rijden niet de hele route, domweg omdat we daar geen zin in hebben en ze beloven flinke regenbuien in de middag. Het rijdt lekker, in de Vogezen stijgen de bergen gelijkmatiger en de wegen zijn breed. Meer bochten naar mijn smaak,minder krap en steil. Toch lukt het mij om de lessen van meester Kees en Arno van de bergtraining in de praktijk te brengen. En niet te vergeten het engelengeduld van mijn eeuwige reisleider en routeverkenner Gerard. Ik rijd lekker in zijn lijn en met de praktijklessen van eerder genoemde meesters gaat het berg op goed. Berg afwaarts is een ander verhaal. We gaan onder andere over de Col le Ballon, Flochten, ……….

De eettentjes rijden we voorbij of ze zijn er niet zodoende stoppen we bij het buurtwinketje van Nadine. Nadine heeft lekkere broodjes, goede koffie en uientaart van de plaat. De uientaart gaat in de chaufage, het smaakt ons goed. De beloofde regen krijgen wij en niet zo’n beetje ook. Op een terras van hotel=restaurant La Boeuf Rouge schuilen we onder de parasol met een lekkere kop koffie. De knop in de GPS naar het hotel wordt geactiveerd en wederom gaan we via Strassbourg de Rijn over naar Offendorf. Om 16 u zijn we terug in Oberharmersbach. De kleren hangen we te drogen en gaan op stap voor de broodnodige ansichtkaarten voor het thuisfront. In de bierstubbe werk ik de blog bij en schrijf de ansichtkaarten voor thuis. Ook onze tafelgenoten zijn weer terug en hebben genoten van de uitgestippelde route.

Vanavond staat er schnitzel of Cordon Bleu op het menu. De serveerster in Dridnljurkje heeft alle aandacht van pa. Verrast is hij als er later ook nog een blond Dirdnljurkje voorbij komt. Zijn gezicht spreekt boekdelen tot groot vermaak van de rest. We kletsen lekker na, over 2-3- en 4 cilinders, over dat motorscooters best goed rijden enzovoort enzovoort.

Woensdag 4 juni

De route van vandaag gaat door het Schwarzwald, langs de Titisee en de niet te versmaden Schwarzwalderhochstrasse. De route heeft startproblemen doordat het vertrek en eindpunt te dicht bij elkaar staan. We besluiten om rechtsaf te gaan wat later blijkt de verkeerde kant op is, oftewel we rijden de route andersom. Het begint goed met een klim- en afdaling van 18% maar het gaat lekker. Het gaat richting Freudenstad. Het Schwarzwald is hét decor van JigSaw legpuzzels en Märklin of Fleischmanntreintjes, bij onze leeftijdgenoten welbekend. We toeren lekker door en draaien na 2 uur de Schwarzwalderhochstrasse op. Tjee, het is met recht Hochstrasse. In de 4 met 5000 toeren en 95 op de teller gaat het over de Schwarzwalderhochstrasse, wat een mooie bochten, het is met recht swingen door de lange doordraaiers. Ik kan merken dat we hoog zitten. De koude wind giert door de helm, mens wat een beleving. Daar zijn die korte bochten niets bij.

We zijn op tijd terug in het hotel. 200 km is genoeg voor vandaag, het begint te regenen en we hebben geen zin in een nat pak. De andere deelnemers hebben allemaal een nat pak opgelopen. Ze zijn verbaasd als wij zeggen dat we in hoog tempo over de Schwarzwalderhochstrasse hebben gereden.

Donderdag 5 juni

De Midweektoerroute van vandaag gaat naar de Noord-Vogezen behalve die van ons. Wij hebben een eigen Schwarzwalderhochstrasseroute gemaakt. De kennismaking met de Schwarzwalderhochstrasse is zo goed dat we besloten hebben het helemaal te gaan rijden. We gaan eerst richting Freudenstad en kruisen verscheidene keren de rivier de Kitzing. En het is koud, ik mis mijn Lidlthermoshirt, we staan inmiddels op 700 m hoogte. Het is een koude gulle wind zoals wij noordelingen dat zeggen. In Freudenstad pakken we de B28 het begin van de Schwarzwalderhochstrasse en later de echte Schwarzwalderhochstrasse de B500 op ruim 1.000m hoogte. Het gumt niet zo lekker als gisteren, het is niet echt mijn dag. Gerard wel die zeilt lekker de bochten door naar beneden.

Na 205 km zijn we terug in Oberharmersbach. We parkeren op de speciaal gecreerde parkeerplaats voor vandaag. Ze hebben in het hotel nog niet eerder zo’n grote groep motorrijders gehad en willen alle motoren vastleggen voor het nageslacht. Verder is er vanavond GrillAbend en komt de plaatselijke blaaskapel langs ter opluistering. De heren verheugen zich op de blaaskapel.

Een gedachte over “Midweektoer 2014”

1. Goh helemaal geen reacties hier op dit reis verhaal..
    Maar goed dat julloe berg training gedaan hebben als ik dat zo lees als motor leek..
    Brr mij te koud af. Laat mij maar lekker bij de warme kachel zitten.
    Hebben jullie ook even gevraagd of het bij die meisjes misschien carnaval was?