13 juni 2011

Engeland

Dag 9.  Alweer een brommerloze dag.

Omdat de weersvoorspellers nog geen 20 C en zon beloven en wij wederom geen zin weer hebben in een nat pak gaan we vandaag voor een laat ontbijt, daarna zien we wel wat we gaan doen. De B & B waar we nu verblijven heeft twee ontbijtsessies. De 1e is van 8.15u. – 8.45u. en de 2e van 9.15u.- 9.45u. We kunnen merken dat we in Engeland zijn. Het is hier zo keurig netjes Engels en dat is aan alles te merken. Zelfs aan het ontbijt. Na het ontbijt gaan we Morecambe verkennen, het is groter als we eerst dachten. Morecambe is een toeristenplaats en met slecht weer en buiten het hoogseizoen is het nogal doods zoals nu. We lopen tegen de wind in naar het centrum, het is met recht wind van zee.  De overkant van Morecambe Bay is te zien en we besluiten om met het openbaar vervoer naar de overkant te gaan. Barrow-in-Furnes is het doel van vandaag. Maar helaas, aan het spoor naar Barrow-in-Furnes wordt gewerkt. Het kan wel maar dan duurt een enkele reis twee uur en daar hebben we geen zin in. Dan maar met de trein naar Lancaster dat is 10 minuten.

Lancaster heeft zowaar een gemeentemuseum en dat komt mooi uit want vandaag is het cultuursnuifdag. Voor in het gebouw is een tentoonstelling van allerhande gebreide en borduurwerkjes. Gerard tekent het gasten boek met de opmerking dat hij het nice vindt, of ik dat wel moet geloven weet ik zo net nog niet. Dan lopen we verder daar komt de historie van Lancaster naar voren die ik nicer vindt dan de breiwerkjes. Uitgebreid wordt er uit de doeken gedaan van het Lancaster regiment van de King’s Own. Dit regiment heeft bestaan van 1680 – 1959 onder verschillende namen, gevochten in bekende en onbekende oorlogen en in veel landen. Wat dat betreft waren de Engelsen niet zulke lieverdjes. Dat ze in veel landen zijn geweest kan je nu nog zien aan de namen die je in landen buiten de UK tegenkomt. Ze vochten ondermeer in Gibraltar, Irak, Abyssinia (het tegenwoordige Ethiopië), gebieden om de Rode en Zwarte Zee, Waterloo en Zuid Afrika. Ook tegen Napoleon konden ze het vechten niet laten.

Na het museum Lancaster verkend onder het genot van een Lancaster Pie. Het is deeg met een vulling van vlees, groente en aardappelen. Op weg naar het station komen we langs Lancasters Castle. Het is een Castle maar niet wat wij er van verwachten. Het is een voormalige gevangenis die tot april van dit jaar nog in dienst was. De rondleiding is net begonnen en we hebben geen zin om een uur te wachten op de volgende. Dan maar met de trein terug naar Morecambe, het is een volle trein want de scholen zijn uit. Toch heeft het wel wat die schooluniformen. De meisjes in rok, de bewustere meisje maken er een minirok van. De jongens in pak, inclusief stropdas.

Een gedachte over “13 juni 2011”

1. pretige vakantie jullie in scotland en goede reis tot ziens b.hendriks te lent